W najnowszym wydaniu OOH Magazine (1/2022) ukazał się artykuł autorstwa Marcina Jędrzejczyk (Marketing Manager Headwear Professionals). Zapraszamy do lektury. Cały numer dostępny jest w PDF (tutaj)
Gadżety reklamowe – co, gdzie, jak i kiedy?
Jak gadżety reklamowe są postrzegane przez pracowników działów marketingu? Czy wiedzą, jak można je wykorzystać czy przy jakich okazjach stosować? Czy gadżet reklamowy to głównie upominek świąteczny lub noworoczny? Czy to głównie narzędzie dla sprzedawców i przedstawicieli handlowych? Jak to jest z tymi upominkami reklamowymi? O tym poniżej!
W książce Jacka Kotarbińskiego pt. „50 praw marketingu Kotarbińskiego” można znaleźć dwie reguły, które odnoszą się do gadżetów reklamowych właśnie. Są to:
„Prezesi nigdy nie interesują się analizami i studiami za 50 tysięcy złotych i więcej, za to wyborem firmowego długopisu, gadżetu oraz kształtem modyfikowanego logo – zawsze”.
„Liczba zamawianych gadżetów dla zespołów handlowych nigdy nie będzie wystarczająca”.
To w pewien sposób pokazuje, że gadżety bardzo często są postrzegane tylko jako narzędzie dla zespołów handlowych, głównie jako element wspierający sprzedaż i pomagający budować relacje. Zastosowanie gadżetów reklamowych jest jednak o wiele szersze. Pomimo marginalizowania upominków reklamowych w działaniach marketingu ich wybór potrafi budzić wiele emocji, no bo przecież każdy zna się na marketingu i gadżetach reklamowych i każdy wie, jakie są dla niego najlepsze. W nawiązaniu do pierwszej przytoczonej reguły, temat gadżetów reklamowych może dotrzeć nawet do zarządu i prezesów. Gadżety reklamowe to coś więcej niż tylko upominki świąteczne i narzędzie w rękach handlowców. Dobrze przygotowane upominki, jak i cała zaplanowana akcja z ich udziałem, to doskonała okazja do budowania relacji i kreowania wizerunku marki, to możliwość kształtowania świadomości brandu i umacniania lojalności klienckiej. Jest to także doskonałe narzędzie promocji sprzedaży.
Kiedy i jak stosować upominki reklamowe w działaniach reklamowo – promocyjnych?
W raporcie przygotowanym przez IPSOS dla Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych zostało wyróżnionych 5 podstawowych grup okazji, podczas których można wykorzystywać gadżety reklamowe.
1. Imprezy masowe
Są to sytuacje, w których odbiorcy nie spodziewają się prezentów. Przez co dużo łatwiej zaskoczyć i wywołać pozytywną reakcję. Dodatkowo, oferowanie upominku, w sytuacji, która sama w sobie tworzy pozytywne emocje, stwarza okazję do budowania bliskich relacji z odbiorcą oraz pozytywnych skojarzeń z marką. Tworzy wizerunek firmy, która rozumie potrzeby swoich klientów.
2. Podziękowania
Upominkom z okazji podziękowań, często towarzyszy element zaskoczenia. Odbiorcy doceniają samą chęć podziękowania. Podarunek w tych sytuacjach powinien podkreślać wdzięczność i dawać poczucie bycia docenionym. Ważna jest jakość prezentu oraz jego emocjonalny wydźwięk. Daje to okazje do zmiany, podtrzymania stylu relacji z marką/ firmą.
3. Uroczystości, święta, jubileusze
Okazje, w których odbiorcy bywają rozpieszczani, w której spodziewają się upominków. W przypadku świąt ogólnopolskich oraz branżowych to okazja często wykorzystywana do przypomnienia klientowi o swojej firmie/ marce. Jest to też pretekst do spotkania i podtrzymania kontaktu czy podziękowania pracownikom za dotychczasową współpracę (jubileusze). Najbardziej doceniana forma upominków.
4. Spontaniczne
Gdy odbiorcy nie spodziewają się prezentów, dużo łatwiej zwrócić uwagę na firmę/ markę, wywołać pozytywną reakcję. Odbiorcy nie oczekują w takich sytuacjach drogich upominków. Uwagę może przykuć nawet mały drobiazg. Najbardziej cenione są upominki funkcjonalne, przydatne w życiu codziennym, ale pojawia się zmęczenie tymi samymi, nudnymi pomysłami. Często również firmy same spontanicznie obdarowują swoich pracowników. Zwykle jest to okazja zamawiania podstawowych upominków dla klientów.
5. Targi, konferencje
Są to okazje, gdzie pojawiają się zwykle duże grupy klientów i masowe gadżety. Odbiorcy wybierając się na tego typu wydarzenia spodziewają się upominków. Ważna jest funkcjonalność prezentu, szczególnie w sytuacji szkoleń i konferencji, przydatność w tej konkretnej sytuacji. Większość odbiorców zauważa, że są to okazje, w których firmy zwykle dysponują najbardziej podstawową, ograną ofertą upominków, tym bardziej doceniane są wszelkie próby zwrócenia na siebie uwagi i wyróżnienia firmy pośród szerokiej oferty.